~Adrian Botez: „Arcane, revelaţii, transfigurări – în Baltagul lui Mihail Sadoveanu” – analiză mito-poetică
A afirma, teoretic, despre un scriitor, de cea mai înaltă, certă şi recunoscută valoare, că este genial, pentru ca, apoi, în cadrul demersului critic, să afirmi despre el banalităţi, platitudini, inexactităţi etc. – este fie o dovadă de ignoranţă şi impotenţă intelectuală, fie de ipocrizie, fie, în cele din urmă, o blasfemie. Un exemplu clasic, în acest sens, este Eminescu – despre care se emit biblioteci întregi de platitudini şi enormităţi, dar, din snobism, este proclamat , tocmai de cei care nu au habar de conţinutul poetic eminescian, “geniu naţional” (cu varianta atitudinală diametral opusă, agresiv-distructivă, denigratoare). Un alt exemplu ( devenit, şi el, “caz”), mai puţin cunoscut , dar tot atît de relevant , este acela al lui Sadoveanu.
Pe lângă harul divin, Sadoveanu suferă şi iniţierea masonică – prin care ispita luciferică a încifrării creşte exponenţial. Cum , oare, să caracterizăm atitudinea critică a lui G. Călinescu , în raport cu Sadoveanu-scriitorul : obtuzitate, rea-credinţă – sau atitudine diversionistă, cu scop de camuflaj , ştiut fiind , azi, faptul că G. Călinescu a cochetat intens cu masoneria ? Iată cîteva dintre afirmaţiile, aşa-zis critice, ale lui G. Călinescu, despre romanul Baltagul, făcute în Istoria literaturii române – afirmaţii prin care se aruncă în derizoriu o capodoperă : “are o intrigă antropologică (…) este un roman al transhumanţei (…) o adevărată nuvelă poliţienească (…) se desfăşoară în stil ţărănesc” – iar despre personajul central : “Vitoria Lipan e un Hamlet feminin”…
Curios este că toate aceste afirmaţii pseudo-critice au fost luate în serios şi că lenea intelectuală a majorităţii hermeneuţilor operei sadoveniene îi face pe aceştia să citeze şi azi, cu entuziasm, fără mustrări de conştiinţă, fără un minim scepticism , aceste aberaţii. Extrem de puţini sunt aceia care să se depărteze de perdeaua de fum lansată de G. Călinescu – şi să-l contrazică pe nejustificat de autoritarul critic. Cea mai răspicată voce eretică , cea mai serioasă, erudită, curajoasă şi personală abordare a operei sadoveniene, în general, şi a romanului Baltagul, în special – este cea a d-lui Alexandru Paleologu, din lucrarea Treptele lumii sau calea către sine a lui Mihail Sadoveanu.
Uimeşte, însă, şi la d-l Paleologu, pe de o parte, limitarea excesivă, oţioasă, a demersului hermeneutic – iar, pe de altă parte, în cadrul demersului său hermeneutic, trimiterea, în mod exclusiv, la explicaţii de ordin mitologic general, extra -românesc – eludînd complet toposul mitologic geto-dacic. Fără a mai vorbi că excesul de demonstraţie erudită (transformat, la un moment dat, în exhibiţionism cărturăresc, joc steril al informaţiei erudite) sufocă şi, de la un punct înainte, dispreţuieşte, pur şi simplu, obiectul demersului hermeneutic. Şi ar mai fi ceva : se trimite, de către autor, la o sugestie, fertilă pentru atingerea scopului hermeneutic (e vorba de un articol al lui Gh. Muşu, din Luceafărul, 8.10.1977, în care acesta atrăgea atenţia asupra onomasticii semnificative din Baltagul, fără, însă, a face precizări extinse) şi, consecutiv, se afirmă : ”mărturisim că ne scăpase cu totul (n.n.: problema onomasticii semnificative) , dar nu putem crede că a fost intenţionată de Sadoveanu”. Şi d-l Paleologu rămîne, cu obstinaţie (inexplicabilă, pentru cunoscuta sa erudiţie) doar la identificarea : Vi( c )toria- Nikephoros. Se va vedea, ulterior, prin demonstraţia noastră, că reticenţa d-lui Al. Paleologu este complet nejustificată.
Nimic nu este întîmplător la un maestru – şi, indiscutabil, Sadoveanu este un maestru – în toate sensurile. Este foarte convingătoare demonstraţia d-lui Paleologu , conform căreia, în Baltagul, s-ar identifica personaje din mitologia egipteană : Isis (Vitoria), Horus (Gheorghiţă), Anubis (cîinele Lupu). Singurul lucru pe care nu-l înţelegem este : de ce am avea nevoie exclusiv de ritualistica şi mitologia egipteană, pentru a explica ritualistica unor gesturi din zona spirituală şi mitologia geto-dacică (sau, eventual, cf. Adrian Bucurescu, Dacia secretă, Arhetip, 1997 – şi articolele aceluiaşi autor, despre mitologia românească, din revista Strict secret, anii 1991-1995: mitologia şi spiritualitatea geto-gotică). Cîinele este animal psihopomp, doar – dar ca l u p – este LUPUL FENRIR, este zeitatea comună ariilor getică şi germanică : el este zeitatea care transfigurează, prin îngurgitare, ciclul existenţial vechi (lumea istorică), în ciclul existenţial nou (lumea nouă, respiritualizată atemporal), prin regurgitare. A nu se uita că geto-dacii erau supranumiţi d a o i – “poporul lupilor” (de aici, şi steagul lor de luptă : cap de lup-trup-pîntece de dragon-pîntece transfigurator, precum cuptorul alchimic) – dar şi „al căii drepte”! Sunt semne, deci, încă de la început, că avem de-a face cu un roman al transfigurării. Dar, tocmai cînd speram în ajutorul hermeneutic al d-lui Paleologu – acesta ne părăseşte. Va trebui să ne descurcăm singuri. Deci : în ce constă, în romanul Baltagul, transfigurarea ?
De fapt, Crucea Solară este dublată de o cruce subiacentă: z v a s t i k a, obţinută prin suprapunerea celor doi “S”, din iniţialele toponimicelor Sabasa-Suha (Crucea Fulgerelor, “morişca” viaţă-moarte, încrucişarea b a l t a g e l o r şi a celor două nume ale Gemenilor traco-dacici, ambii Z a l m o x i s, dublu funcţionali : htonieni şi uranici ; baltagul cel vechi, cu sîngele legii scris – şi baltagul cel nou, scris cu Lumina Transfiguratoare în Topor=Legea Nouă ; dar legea nouă nu va putea sări, niciodată, “peste umbra ei” din dubletul tăişurilor- b a l t a g u l, cu un tăiş spre viziunea nouă, dar cu altul, permanent, spre misterul întemeietor, al Vechiului Legămînt).
Prinsă între Daniil(=sînge sfînt) şi Smaraldul din Fruntea lui Lucifer(Maranda), Vitoria vine cu demonul lîngă ea – şi doar Mitrea(“om fără vîrstă”) vede şi întreabă întunericul-demon, cu care este familiarizat :”Tîrîind tohoarca după el ca pe-un mort, trecu în partea cealaltă a întunericului”. Vitoria ştie că trebuie să ceară ajutorul Sfintei Ana(=Dumnezeu a avut milă), pentru ca acea “Crăiasă/A lumii mireasă”, cu ochii verzi-ispititori (de care-i vesteşte (S)Maranda-Smaraldul Tablelor lui Hermes Trismegistul), să nu însemne disipare, ci identificare: Vitoria va fi Crăiasa Victorioasă, şi se va muta în Minodora-cea-Coaptă-la Văratic, şi se va uni, hierogamic, cu Noul-Etern Reînnoitul Gheorghe, frate, soţ, fiu – Soarele-Bărbatul Transfigurat, trecut prin a p u s spre r ă s ă r i t, convertit în noapte-absenţă, revelat în v i c t o r i a (prin reconvertire) asupra demonilor. Să nu se uite numele Peştelui-Hristos (Lipan) : Lipan-Peştele-Hristos-Soarele Mistic umblă noaptea, cîntînd din solz de p e ş t e , aşteptîndu-şi jumătatea-soţie(Luna), pentru a celebra n u n t a-î n m o r m î n t a r e-v i c t o r i e-t r a n s f i g u r a r e – adică echivalarea mitică a Numelor sacre.
Triada toponimică Sabasa-Suha-Crucea Talienilor a fost anticipată de triada onomastică : David(Cel Trimis)-Pricop(Cel Luminat, de la Fărcaşa Bifurcare încolo=Locţiitorul lui Dumnezeu-Soarele, prin logosul revelării lui Nechifor)-Gheorghiţă cel din rîpa-fîntînă, care este supus, metempsihotic, transfigurării: “Sîngele şi carnea lui Nechifor Lipan se întorceau asupra lui în paşi, în zboruri, în chemări”(spiritele-mumele , care ţes Fiinţa Cosmică).
David va trece apa-bani, sub semnul Bicazului (Taurului-Apă), va locui la Călugăreni (semnul transfigurării prin devoţiune cristică absolută) şi va povesti-proba ispitele – acceptate de Nechifor, la Piatra Teiului : Nechifor “ameninţă” că se va sui în vîrful pietrei, adusă de demon, însoţit de l ă u t a r i(demonul auzului, disimulînd orfismul) şi de spiritul r u s u l u i( cofăielul cu vin, disimulare a victoriei dionysiace:”să facă semn cu securea împotriva demonului”). Nechifor staţionează la c r î ş m ă – de fapt, într-un mediu mistic:Iordan-crîşmarul de la Măgura(=Muntele Sfînt al Singurătăţii, dar şi Munte Celest peste Munte Terestru : m ă g u r ă peste m u n t e l e Tarcău) este Cel Care Coboară În Peştele-Hristos : deci Nechifor aşteaptă, prin intermediul crîşmelor din drumul Vitoriei (înşirate ca nişte arcane mistice-iniţiatice) recoborîrea în Peşte-Hristos. Pricop (potcovarul şi faurul prin foc) îi va împlini Vitoriei lipsa onomastică: potcoava este “c”-ul victoriei promise şi asumate – de aici, de la Fărcaşa-Furca Locţiitorului (lui Dumnezeu), va pleca, în suflet, cu icoana Soarelui-taumaturg stăpîn asupra Nopţii, asupra tîlharilor rîvnitori de forţe spirituale – Stăpîn al Solzului Orfic-Cristic – dar nu poate fi stăpîn deplin fără …Lună: numai împreună cu Luna, prin hierogamie, se poate concepe t r a n s f i g u r a r e a.
A se lua în seamă semnul făcut de Sadoveanu: D o c h i a-D a c i a este soţia lui Pricop – iar nu Egiptul (cum afirmă d-l Paleologu, neţinînd seama de textul romanului). Cît şi Egiptul de sacră – Ţara Daoilor-Lupi şi a Vlahilor-Negri (misterul divin), recunoscuţi de Traian ca Fericiţi (divini, paradisiaci, aparţinînd lui Akes Samenos=Grădinile Paradisului). Vitoria va sui în Borca(Turnul cu Fulgere), pentru a asista la naşterea lui Nike – şi va deveni Împărăteasa mistică a Feciorului de Împărat-Nike, la Cruci. Apoi, la Vatra Dornei (Foc împăcat cu Apa), se va duce printre oi, s e v a d u c e î n c e l e 3 0 0 d e o i (“De-acu mă duc…pe drumul acelor oi”) – triadă sacră, figurată ca un triunghi dublu orientat: A d a m-achi(primul Om-Spirit) şi U r s-achi (Regalitatea Spiritului) – îi privesc “de sus”, transfigurator, pe cei “de jos”, pe cei care aşteaptă să fie descoperiţi-transfiguraţi, prin mistica “păliturii” cu b a l t a g u l(care-şi va îngropa, în misterul transfigurator, unul dintre tăişurile, aripile cosmice, ale infinitului: ¥): Kali Stratos(în aşteptarea transfigurării, se numeşte cu numele întunericului “înţelept”:Bufniţă) şi Ilie (în aşteptarea transfigurării:Femeia Minciunii). Şi “pălitura” mîntuitoare va trece prin toate cele 7 niveluri –trepte demoniace, dintr-odată. Prin toată legiunea demoniacă (“Legiune e numele tău, demone!”)
Vi(c)toria îi va “vinde” pe demoni, prin intermediul transfigurării realizate de Baltagul-Lupu, Animalul cu Două Tăişuri (îngurgitare a lumii vechi – regurgitare a lumii noi) – îi “vinde “ lui Anastase:Nemuririi(şi Anastase e disimulat sub tichia-căciulă ţuguiată, care-l face nevăzut neiniţiaţilor, dar Vitoria îl “vede”: “Mai are şi omuşorul cel cu căciula ţuguiată a se juca o zi, două cu dînsul(n.n.: căci într-a treia este Învierea-Transfigurarea).Ş-acela înţelege cum stă chestia, căci nu-i nici chior, nici prost.” Şi Anastase este Balmez-b a l i m e z, adică Tun-Tunet spre revelaţia mîntuirii.
Grea misiunea celei “pierdute-duse”cu triada cristică a oii-miel cristic-pe muntele stînei sacre: va trebui, prin mimetism(de fapt, un teribil autosacrificiu, în lupta de transfigurare a lumii demoniace din jurul Fîntînii, pentru a elibera Soarele-din-Fîntînă, predîndu-l pîntecului Lupului Fenrir, spre a-l renova transfigura în Noua Hierogamie: Minodora-Gheorghiţă-Gheorghe), să devină, ea însăşi, Căpetenia Demonilor. Căci ce faptă mai blestemată poate face demonul, decît să-l “strîmbe”pe Dumnezeu ? Şi care este fapta cea mai sfîşietor de demonic-sfîntă a Vitoriei (faptă marcată cu litere italice, în textul sadovenian tipărit), decît aceea de a-l “strîmba” pe Dumnezeu-Cuvîntul – şi nu oricare cuvînt, ci cuvîntul vîrtejului-complot demonic, prin care se ridică la suprafaţa “cadavrului”-Soare, pentru a-l transfigura în hierogamia Soare-Lună: cuvîntul i n t r i g ă e strîmbat, exact cu litera dobîndită, de Vitoria, de la Pricop-Locţiitorul Potcovar şi Luminător:”c” (“intrică”). Aşa de greu dobînditul “c”(aşa de aproape de cercul mistic al divinităţii) este sacrificat – Vitoria se răstigneşte pe propriul ei nume.
În acest vîrtej-cazan al i n t r i c i i Vitoriei (complementaritatea Dumnezeu-Demon) , aşteaptă recuperarea sacralităţii celei mai importante Forţe Cosmice de Restaurare a Omului Spiritual : Vasiliu-Vasile(Împăratul), Catrina(Purtătoarea Coroanei) – şi Toma-Geamănul lui Hristos, cu Maria (Cea Iubită de Dumnezeu) : a se remarca legătura lor “în cruce” , peste triada mito-spaţială Sabasa-Suha-Crucea Talienilor.
Şi astfel – Ana-Vitoria(căci se restaurează, de către Sadoveanu, o ipostază manolică) – va “coase”(după toarcere) marginile Spiralei Ciclurilor: Doi Meri va redeveni spaţiul sacru al paradisului, în care există doi “meri”: pomul cunoaşterii (“atins” de cuplul dezandroginizat) şi pomul vieţii şi al morţii=nemuririi(restaurîndu-se, prin hierogamie, A n d r o g i n u l).
Ultima replică a Vitoriei este rostită din poziţia de Crucificată pe fisura dintre l u m e şi r a i – crucificată pe Cuvînt: este un rezumat mitologico-ritualistic al vieţii şi morţii – sunt denumite toate gesturile ritualistice pentru vechiul ciclu-testament – şi gestul fundamental ritualistic al hierogamiei restauratoare a Paradisului Androginităţii : Minodora-Luna – “dată” lui Gheorghe-Soarele-Fecior al Bărbatului-Andros-Andrei (ascunsul Dumnezeu=ascunsul Bărbat-Tăiş), iar nu feciorul Femeii (care a dezandroginizat paradisul şi a săpat fîntîna aşteptării Victoriei Spiritului)[2].
SFÂRŞIT
prof. dr. Adrian Botez
[1] Cf. Marin Mincu, Un aspect al poeticii sadoveniene – labirinticul, în vol. Repere, C.R., Buc., 1977, pp. 139-194.
Cf. Cezar Ivănescu, “Baltagul” şi frumuseţea lumii, în Luceafărul, XVIII, nr. 45, 8 noiembrie 1975 : “Baltagul e o mare carte esoterică a românilor.”